Praktisch inventariseren, adviseren en monitoren van doelen van klanten.
De aandacht voor Goals-Based Investing neemt jaarlijks toe. Steeds meer mensen beseffen dat het vaststellen en definiëren van doelen helpt om deze te realiseren. Doelen stellen draagt direct bij aan het geluk dat mensen ervaren.
In de praktijk blijkt dat veel mensen worstelen met het definiëren van doelen, of zelfs geheel geen doelen vaststellen. Hier liggen kansen voor de adviseur. De focus op de klant en zijn doelen helpt bij het verbeteren van de klantrelatie, het adviesproces en de transitie van productgericht werken naar klantgericht adviseren. De adviseur voldoet zo in optima forma aan wet- en regelgeving. Goed advies betekent toegevoegde waarde leveren. Uit onderzoek blijkt dat de asset under management (AUM) met 15 procent toeneemt wanneer gebruik wordt gemaakt van een goals-based aanpak.
Ons doel met dit boek is om de goals-based aanpak en de toegevoegde waarde concreet te maken voor de adviseur en hem daarmee te helpen om deze holistische aanpak te implementeren in zijn advies en proces. Hij kan zodoende zijn klant helpen bij het realiseren van dromen, wensen en concrete, persoonlijke doelen.
Recensies
Wat me aan Goals-Based Investing en Financial Planning aanspreekt, is dat de doelen en wensen van mensen centraal staan, en niet het financiële product. Het stimuleert een nieuwe blik op concepten zoals risicocapaciteit en risicobereidheid – want “het niet halen van doelen, dát is pas risico”.
Prof. dr. Elisabeth (Lisa) Bruggen is Professor of Financial Services, Principal Investigator BISS, Head of Advisory Board “Elinor Ostrom Fund for Female Scientists”, lid Supervisory board NIBUD en maakt onderdeel uit van Department of Marketing & SCM School of Business and Economics Maastricht
Het werd tijd, een serieus boek over waar het écht om gaat bij financiën: het realiseren van de levenswensen. De auteurs Janssen, Van Beek en Wernsen zijn hierin gepokt en gemazeld. Vele jaren ervaring met een grote diversiteit aan klanten maakt dit een inspirerend boek voor de serieuze financieel adviseur. Sterker, wil je de klant echt centraal stellen, dan is dit boek zelfs een must om te lezen.
Prof. dr. Tom Loonen is Hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam en bankier