Publicatie in Het Financieele Dagblad, 17 februari 2018, door Ramon Wernsen

Veel bedrijfstakken krijgen vroeg of laat te maken met disruptieve innovatie. De sector van het financieel advies is zeker geen uitzondering. De invloed van fintech neemt hier toe en dwingt financiële dienstverleners tot fundamentele aanpassingen van hun bedrijfsmodel. De ‘Uber-adviseur’ lijkt nog slechts een kwestie van tijd.

Fintech (een samentrekking van ‘financial’ en ‘technology’) omvat alle innovatieve financiële producten en diensten die het ons mogelijk maken eenvoudiger en sneller met geld om te gaan. Het doel van fintechbedrijven is de hegemonie van de bestaande partijen te doorbreken door zich volledig op de klant of de gebruiker te richten. Deze bedrijven zijn eigenlijk geen banken, maar ICT-bedrijven met enkel programmeurs in dienst. Op basis van bestaande data ontwikkelen zij producten en diensten die optimaal aansluiten bij de behoeften in de markt. Dit is mogelijk doordat fintechprogrammeurs niet alleen meer, maar bovenal ook betrouwbaardere gegevens van u boven water krijgen dan een traditionele adviseur, aangezien die vaak wordt afgerekend op het aantal gesprekken dat hij heeft. Daarnaast moet een adviseur veelal afgaan op de informatie die u hem als klant verstrekt. En hoewel een adviseur u goed lijkt te kennen, kan hij het maar lastig ‘winnen’ van de fintechprogrammeur. Daar komt bij dat er mensen zijn die sceptisch staan tegenover een menselijke adviseur, aan wie ze nooit het achterste van hun tong zullen laten zien. Bovendien doen mensen dikwijls iets anders dan wat ze zeggen. Als er keiharde data zijn, is dat geen probleem. …

Download de pdf en lees verder …